Simca 1301

Simca 1301

Simca 1300 en Simca 1500 waren grote familie auto's geproduceerd door de Frandse automaker Simca in zijn Poissy fabrieken van 1963 tot 1966. Van 1966 tot 1976 is er een upgrade geweest naar de modellen 1301 en 1501.
Het zijn in wezen versies van dezelfde auto, uitgerust met een 1,3 of 1,5 L L motor vandaar de benaming van het model. Naast de verschillende motoren en verschillen in standaarduitrusting, de modellen waren voor het grootste deel identiek, behalve sommige styling details, zoals grille en bumpers . Deze modellen serie verving de populaire,en langlopende Simca Aronde en was in eerste instantie alleen beschikbaar met een 4-deurs sedan, maar in 1964 kreeg de 1500 break versie (1300 gevolgd in 1965).
Het break versies hadden een aantal interessante eigenschappen. Allen hadden gesplitste achterkleppen - de achterruit rustte in het onderste deel, dat vervolgens kan worden neergeklapt.  Daarnaast zou de 1500 GL-versie van de laadvloer, die verdubbeld als de dekking voor het reservewiel (opgeborgen vlak), worden verwijderd en, dankzij vier uitklapbare poten, omgezet in een picknicktafel!  De 1500 Familial versie had twee kinderen zetels (tegenover elkaar) in de laadruimte, en een bagagerek op het dak
In september 1966 Simca presenteerde de herziene serie, nu met het 1301/1501 namen. De saloons werd gekenmerkt door een nieuwe, uitgebreide front-end, en een aanzienlijk uitgerekt achter, wat resulteerde in een grotere boot en een meer statige profiel. De landgoederen, terwijl ook het ontvangen van de nieuwe front-end, behielden hun eerdere achter het ontwerp. Alle modellen kregen ook nieuwe interieurs. In 1969 en 1970 respectievelijk, Simca presenteerde
 de meer "sportieve" Speciale versies van de 1501 en 1301. Het bereik bleef worden geproduceerd tot 1975, toen Simca een vervanging, de ongesluierde Simca 1307 , die ging van 1976 worden de Europese Auto van het Jaar . 
Terwijl ze heel populair, vooral in Frankrijk en Duitsland, kunnen die Simcas worden herinnerd voor sommige eigenaardigheden met betrekking tot beide series. De 1300/1500 kwam met kolomverschuiving voor linkse besturing markten, maar de rechtse besturing versies werden omgezet in grond shift . De omzetting andere reden resulteerde in een "spiegel" roosterpatroon, waarbij de eerste en tweede tandwiel dichter bij de bestuurder en de
 derde en vierde verder naar links.
Bovendien is de 1500 GLA model, dat in eerste instantie was de enige in de reeks met automatische transmissie , was in eerste instantie beschikbaar in metallic bruin alleen. Een vergelijkbare situatie betreft het interieur tapijten, die zou komen dieprood, ongeacht de carrosseriekleur. Op 1301/1501 modellen vanaf 1970 een nieuwe badges regeling werd gebruikt, die een rode verf in dienst met een neiging tot na verloop van tijd, resulterend in de badges (en dus het model denominatie) steeds onbegrijpelijk.

 

© 2012 van Eedenonline |