Peugeot 405 SRi

MIJN GROTE LIEFDE.

De eerste nieuw gekochte auto. Een nieuw model die gepresenteerd werd als (kleinere) opvolger van de Tagora en Solara.

Het model waar ik voor ben gevallen was de SRi. Een 2000 cc Injectie motor met bij behorende prestaties. Inderdaad de eerste injectie motor van Peugeot. Door het plaasten van een spoiler op de kofferbak in combinatie met de licht metalen velgen was ik in 1987 zo trots als een pauw.

 

 

Lees meer: Peugeot 405 SRi

Peugeot 309

Peugeot 309

 

Zelf heb ik 2 modellen van de 309 gereden. Zowel de 2 als de 4 deurs uitvoering van de MAGNUM.

Deze versie was zwart met een goudkleurige striping en een zonnedak/

 

Het prototype van de 309 was nog ontwikkeld onder de merknaam Talbot, en had Talbot Arizona moeten gaan heten. Dit moest de opvolger worden van de Talbot Horizon die het in 1979 nog schopte tot Auto van het Jaar. Het moederbedrijf PSA besloot echter de n

aam Talbot niet langer te voeren, en bracht de auto als Peugeot uit. Deze kwam daardoor als een buitenbeentje in het gamma terecht tussen de 205 en 305. Het afwijkende typenummer laat dat nog eens zien. De auto werd geproduceerd in de fabrieken van het voormalige Chrysler Europe in Poissy (Frankrijk) en Ryton-on-Dunsmore (Verenigd Koninkrijk

).
Hoewel voorzien van diverse Peugeot-kenmerken, had de 309 nog steeds kenmerken van de autofabrikanten waaruit het vroegere Chrysler Europe bestond, zoals Simca (voor de overname door PSA, waarna de merknaam Talbot werd gevoerd). Het uiterlijke ontwerp is bijvoorbeeld afkomstig van het ontwerpteam van het voormalige Chrysler U.K. in het Britse Whitley (de overige Peugeot-modellen uit die tijd zijn door het Italiaanse Pininfarina getekend), de hendel om de motorklep te openen was in de eerste serie identiek aan de deurgreep van de Simca 1000 en de instapmodellen werden tot 1991 nog met dezelfde motoren geleve

rd als destijds de Simca 1100 en Simca 1307. De andere motoren kwamen, afhankelijk van het type, uit de Peugeot 205, Peugeot 305, en Citroën BX. Op een carrosserie-lasnaad in het motorcompartiment stonden – althans in een exemplaar van juni 1989, dus vóór de facelift – afwisselend droogstempels met het logo van Peugeot en dat van Talbot.
De voordeuren waren identiek 

aan die van de Peugeot 205.

 


In 1989 onderging de 309 een facelift, waarbij de auto aan voor- en achterzijde wat duidelijker lid van de Peugeot-familie werd. In 1990 kwam er zelfs een


 160 pk sterke en 220 km/h snelle 309 GTI16 op de markt, maar echt goed kwam het niet meer met de 309. De auto werd door het als oubollig beschouwde ontwerp nooit echt populair. Daarmee werd de 309 ruim tekort gedaan, want gebruiksgemak, betrouwbaarheid en prestaties waren zeker niet slecht.




Peugeot 307

Peugeot 307

Peugeot 306

Peugeot 306

© 2012 van Eedenonline |