Simca 1307

Categorie: Mijn auto's
Gepubliceerd op maandag 04 juni 2012 19:49
Geschreven door Super User
Hits: 4455

Simca 1307


De eerste auto die ik gekocht heb bij Frans de Jong in Gilze.

Deze opvallende nieuwe auto werd voor het eerst onthuld aan de pers in juli 1975. In het Verenigd Koninkrijk, was het wel de Chrysler Alpine, en de Sunbeam Alpine Rapier gebaseerd fastback werd stopgezet om plaats te maken voor. In Frankrijk en het grootste deel van Europa werd bekend als de 1307and Simca 1308, maar in Spanje werd verkocht als de Chrysler 150. Ondanks deze gecompliceerde identiteit, de auto was een groot succes in de meeste markten in de eerste paar jaar.


Net als Concorde, de Alpen was een goed voorbeeld van de Anglo-Franse samenwerking. Het was gebaseerd op de zeer populaire Simca 1100, maar met een verlengde wielbasis en schroefveren aan de achterkant in plaats van torsie staven. De motoren werden bewerkt Simca 1100 eenheden van 1294 en 1442cc. Alle mechanische ontwerp werd gedaan in Frankrijk, terwijl het lichaam was vormgegeven in het Verenigd Koninkrijk, door Roy Axe, die een paar jaar eerder had gestileerd de Hillman Avenger. Zijn vijf hatchback styling was zowel eenvoudig en praktisch. Degenen die hadden afgeschreven Chrysler als een kracht op de Britse markt moest toegeven dat ze graag de schone styling van de Alpen, met zijn glooiende achterklep, en integraal kunststof bumpers (toen nog zeer ongebruikelijk). Interieur styling was ook aantrekkelijk, en het dashboard zag er futuristisch in 1975. 

Hoewel de Alpen werd afgebeeld op de 1975 Earls Court Motor Show, heeft het Verenigd Koninkrijk de verkoop niet beginnen tot het einde van maart 1976. In Frankrijk en in haar Simca mom, verkoop is gestart in oktober 1975, en werd al snel duidelijk dat Simca had een winnaar, met meer dan 250.000 auto's gebouwd medio 1976. De 1307 had de 1294cc motor, en de 1308 is uitgerust met de 1442cc-eenheid. In het Verenigd Koninkrijk deze modellen werden bekend als de Alpine GL en de Alpen S respectievelijk. Alle Britse Alpines die vóór oktober 1976 werden gebouwd op de Simca fabriek in Poissy, maar vanaf dat punt CKD-kits werden gestuurd naar het oude Rootes Group fabriek in Ryton nabij Coventry aan Britse vergadering, die verder voor de rest van de productie van de auto te vergemakkelijken. De auto won de Auto van het Jaar award in 1976, de eerste Simca doen. 

De Britse reeks werd gestimuleerd door de lancering van de Alpine GLS in oktober 1976. Dit schepte zoals luxe-artikelen als koplamp wassen / vegen, electrische ramen en velours bekleding, met dezelfde 1442cc elektriciteitscentrale. In Frankrijk is een soortgelijk model werd de 1308 GT. De verkoop van de Alpen waren goed in het Verenigd Koninkrijk, maar het was in Frankrijk, waar hij genoot groot succes, en tegen de tijd dat de Chrysler tijdperk eindigde in 1979, had 778.240 auto's verkocht. 1979 zag de invoering van een automatische versie van de auto in Frankrijk, genaamd de Simca 1309 SX, die was een verveelde uitgewerkte versie van de 1442cc motor die duurde tot 1592cc. Ten minste een Britse versie van deze auto is gebouwd, maar het was niet tot 1980 dat deze motor moest worden op de Britse markt, tegen die tijd de Alpen was opgeheven gezicht en had een nieuwe identiteit. Ook in 1979 een beperkte oplage van de auto werd geïntroduceerd in Frankrijk, genaamd de 1308 Jubilee. Het was gebaseerd op de 1308 GT en featured tweekleurige lak, lichtmetalen wielen en een glijdende zonnedak.


Productie 1975-1986
Voorganger Simca 1301/1501
Klasse Grote gezinsauto
Lay-out FF lay-out
Motor 1057 1294, 1442 1592 cc OHV straight-4
Overdracht 4 handgeschakeld all-synchromesh [1]
Wielbasis 102,5 in (2604 mm) [1]
Lengte 167 (4242 mm) [1]
Breedte 66 (1,676 mm) [1]
Leeggewicht 2.314 pond (1.050 kg) [1]
Related Simca 1100
Simca Horizon
Ontwerper Roy Axe